Jumaat, 1 Julai 2011

3 Semut Yang Mematikan Di Dunia

Semut adalah seekor haiwan yang sangat kecil. Tapi ternyata ada beberapa jenis semut yang mengandungi racun sangat mematikan. Hati-hati apabila anda mencari semut jenis ini.

 1. Yellow Harvester Ant



Nama lain adalah Maricopa Harvester Ant. Yup, tampak kecil dan tidak berbahaya. Tapi ini adalah salah satu semut yang paling beracun. Hanya ditemui di Arizona, Amerika Syarikat.

Jika digigit, sangat menyakitkan dan mengalami pembengkakan tubuh. Bisa mati jika ada reaksi alergi. Satu kejutan boleh membunuh tikus dengan berat 2kg.


2. red Harvester



Salah satu
semut yang paling beracun, tapi kurang agresif berbanding Semut Api. Hanya ditemui di Amerika Syarikat. Jika digigit, akan terjadi pembengkakan pada kulit dan sangat sakit. Bisa mati kerana reaksi alergi.


 3. fire Ants


Semut Api boleh menyebabkan keracunan secara maksimum dan kematian. Sekitar 20 kematian di seluruh dunia setiap tahun disebabkan oleh semut api ini.

Gigitannya menyengat, akan terasa seperti terbakar oleh api, kemudian mengalami pembengkakan dan boleh mengalami kematian jika alergi. Ditemui di Asia, Amerika dan Eropah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan